Nem érdemes kihagyni az apró betűs részt

2017-07-11 16:52:00 Cs Károly

hírkép

A Green Holidays honlapján közölte, hogy képtelen folytatni utazásszervezői tevékenységét. A csőd több száz ember nyaralását tette tönkre. A Magyar Utazási Irodák Szövetségének illetékesei együtt éreznek a károsultakkal, és segíteni próbálnak nekik. Kérdés, hogy elég lesz-e a fél milliárdos kártérítés.



A fokozott terrorveszély miatt egyre kevesebben akartak Törökországba utazni az utóbbi években. Ebben a helyzetben a Green Holidays esete csak a ráadás volt.

A most csődbe ment cég elődjét, a Green Travelt 2016 novemberében törölte a nyilvántartásából a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal, és megtiltotta, hogy utazásszervezőként tevékenykedjen. A Green Holidays szinte ugyanolyan, szokatlanul olcsó utakkal rukkolt elő, mint a Green Travel.  Az ajánlatokat  jogellenesen szétbontott csomagokban hirdették meg, ami azt jelentette, hogy más szerződések vonatkoztak az út különböző részeire.

Számos más magyar cég keres jogi kiskaput, és megpróbálja eltitkolni, hogy a csőd szélén áll. Ilyen körülmények között fokozottan érvényes az, hogy alaposan el kell olvasni a szerződést, még az apró betűs részt is.

A Green Holidays azt javasolja a honlapján, hogy a károsultak forduljanak inkább az Uniqua Biztosítóhoz, mert a cég az anyagi gondjai miatt nem tudja folytatni az utazásszervezői tevékenységét, és képtelen teljesíteni az utazási szerződés szerinti kötelezettségeit. Leszögezték azt is, hogy a kialakult problémáért leginkább a török partner, az Akdem Turizm a felelős. 

Sok meghökkentő esetet lehetett hallani a pórul járt utasoktól. Volt, akit kitettek, mert nem tudott fizetni, a később érkezőkért pedig nem ment senki a repülőtérre - írja az Index. Többen a konzulátus munkájával is elégedetlenek voltak, maximum az árból tudtak kicsit lefaragni, a kint rekedt utasok, tehát jócskán többet költöttek a vártnál, de legalább maradhattak.

Az Uniqua Biztosító 500 millió forintig teljesíti fizetési kötelezettségét, azt azonban még nem tudni, hogy hány hoppon maradt utas van.

A Magyar Utazási Irodák Szövetségének sajtótájékoztatóján hangsúlyozták, hogy elhatárolódnak minden, a jogszabályok kijátszására irányuló tevékenységtől, és mélyen együtt éreznek a károsultakkal. Azt is elmondták, hogy tudomásuk szerint már mindenki hazatért, aki akart.

A szövetség felhívta az utazásközvetítők figyelmét a túl olcsó utak értékesítésének kockázatára, továbbá üzent az utasoknak is: mindenkinek meg kell győződnie arról, hogy ki az utazás tényleges szervezője, így elkerülhetővé válik, hogy olyan szerződést írjanak alá, ami kiszolgáltatottá teszi őket.

Az utazási irodák szövetsége szerint a törvények nem adnak megfelelő jogosítványokat az ellenőrzést végző hatóságok számára, az utazásszervezésre vonatkozó szabályok további szigorítása azonban veszélyes lenne, mert azok már amúgy is elég kemények. Ebben a mostani esetben a kormányhivatal a jogellenes csomagok miatt nem tudott közbelépni.

A MUISZ szakértője elmondta, hogy mindenki jogosult a kártérítésre, aki a Green-csoporttal szerződött, mivel azonban előfordult olyan is, hogy az utasok több szolgáltatóval állapodtak meg, őket érdemes külön perelni. Csépai Balázs szerint ilyen eset akkor fordulhat elő, ha az adott tagállam nem ültette át megfelelően az európai uniós irányelveket.  Első körben azonban érdemes a biztosítóhoz fordulni, és csak utána menni a bíróságra.

A MUISZ ellátta néhány fontos tanáccsal az utazni vágyókat. Például utazás előtt ellenőrizni kell az utazásszervező adatait (a nyilvántartásba vetéli számot is), a szolgáltatás díját, beleértve az adókat és az illetékeket, továbbá a biztosító nevét.