Így takarékoskodhatunk válság idején

2009-10-21 00:00:00 szorenyi.p

hírkép

Akár 2 milliárd eurót is meg lehetne takarítani éves szinten, ha a magyar hivatalok tényleg áttérnének az elektronikus ügyintézésre. Mellesleg a környezet is óvnák, hiszen kevesebb fát kellene kivágni. Jót tenne a magyar gazdaságnak is, hiszen ezzel is csökkenteni lehetne a papírimportot.



Leépíteni, bezárni, a juttatásokat megvonni - a legtöbb cég, köztük államiak is így reagáltak a válságra. Pedig van más megoldás is. A hivataloknak egyszerűen át kellene térni az elektronikus ügyintézésre. Magyarországon még mindig papír alapon, 2-3 példányban kell benyújtani a legtöbb dokumentumot, így az EU-pályázatokhoz kapcsolódókat is.

Hogyan spóroljunk 2 milliárd eurót?

Egy, nem ritkán 600-800 oldalas pályázat során a kinyomtatott, fénymásolt oldalak száma elérheti a 2000-2500 darabot, ez kb. 20 kg papírt jelent. Ha figyelembe vesszük, hogy egy tonna klasszikus fehér papír előállításához 12 öreg fát kell felhasználni, akkor 4 darab, hasonló terjedelmű pályázat benyújtása akár egy fa életébe is kerülhet. Ez az adat különösen abban az esetben pikáns, amikor a pályázat célja esetlegesen egy környezetbarát fejlesztés támogatása.

Itthon létezik a magyarország.hu internetes oldalon található ügyfélkapu, ahol a regisztrált állampolgárok adóügyeiket, illetve különböző hivatali ügyeiket intézhetik. A rendszer hátránya, hogy helyi, illetve önkormányzati ügyek intézésére nem alkalmas. A szentendrei kistérségben léptek és Ragoncsa Géza, az e-önkormányzati rendszereket kialakító IQSYS Zrt. ügyvezető igazgatóhelyettese elmondása szerint "megfelelő használat mellett a szentendrei kistérségben kialakítandó e-önkormányzati folyamatok lehetővé teszik a teljes mértékben papírmentes ügyintézést."