A diákok kérték - Az év tanárai

2018-05-12 19:46:00 Kail

hírkép

Szerencsés az, aki a sok volt tanára között emlékezhet “a tanárra” is. Arra az egyre, aki meghatározó volt az életében, elindította egy lelki-szellemi utazásra. Ma ilyen pedagógusokat jutalmaztak Budapesten, a Magyarság Házában.



Két anyaországi és két külhoni magyar pedagógus kapta meg az Év tanára 2018 címet. A jelölteket pedagógusszervezetek mellett maguk a diákok állították: ők ajánlották a piacvezető tiniportál, a Középsuli.hu portálnak a figyelmébe legkedvesebb  tanáraikat. Indoklást is csatoltak hozzá, megírták, hogy jelöltjük miért érdemes a díjra. A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. szakmai közreműködésével idén is szerepeltek a jelöltek és a díjazottak között külhoni magyar tanárok.

A BGA külhoni pedagógusszervezeteknek juttatta el a nevezési leírást. A jelölések beérkezését követően az oktatóknak egy kérdéssort küldtek, a válaszok megjelentek – fotóval együtt – a Középsuli.hu felületén. A kérdésekre adott válaszok alapján egyetemi oktatókból álló szakmai bizottság döntötte el, kik kerüljenek a döntőbe. Szavazni a Középsuli Facebook felületén és a Kozepsuli.hu online portálon lehetett. Ezek a szavazatok összeadódtak.

A díjakat átadó Dr. Szilágyi Péter helyettes államtitkár Óvodától a diplomáig magyarul címmel tartott előadást. Mint mondta, nemzetpolitikai cél, hogy minél több külhoni intézményben az óvodától a diplomáig magyarul lehessen tanulni. Mert ha nincs iskola, szétszéled a nyáj, ha nincsenek lelkes pedagógusok, nincs magyar jövő. “Mi azért dolgozunk, hogy minden magyar iskolát megtartsunk, legyen az Somorján, Técsőn, Marosvásárhelyen, Adán vagy éppen San Franciscóban. Arra törekszünk, hogy minden magyar pedagógus, bárhol is éljen a világban, tudja és érezze, hogy megbecsült tagja a jövő nemzedékért küzdők társaságának. Ma is a tanárok a legfontosabb stratégiai partnereink az életerős magyar közösségek megteremtésért és megtartásáért folytatott harcban… szövetségeseink a magyar családok megerősítésében.”

A sok ezer olvasó véleménye különös legitimációt ad a díjnak – mondja Tóth Melitta, a Középsuli.hu szerkesztője. “Mi itt a portálnál azt gondoljuk, hogy a tanári pálya egy azok közül a hivatások közül, amelyek a legnagyobb elismerést és tiszteletet érdemlik… A Középsuli.hu számára kiemelten fontos a tanárok munkájának megsegítése, elsősorban a XXI. század technológiai és társadalmi változásaihoz alkalmazkodó oktatás képviselete… A kiváló tanár elég bátor ahhoz, hogy a világgal együtt változzon úgy, hogy közben hű marad az elveihez. Ahelyett, hogy korlátozná az informatikai eszközök használatát, az oktatás javára fordítja az innovációkat.”

A díjazott tanárok mind más-más közösségből érkeztek és más-más kihívásoknak kell nap mint nap megfelelniük. De összeköti őket valami: szeretik, amit csinálnak és szeretik a gyerekeket. Megtanítják őket a tudományok mellett a legfontosabbra: hogy mit jelent egy közösség tagjának lenni. Mert magabiztos, alkotó felnőtté, mint Dr. Szilágyi Péter is kiemelte, csak közösségben válhatnak.


A sok jelöltből tehát egyetemi oktatókból álló szakmai zsűri nevezte meg azokat, akikre szavazni lehetett közösségi médiában. A díjat és a vele járó jutalmat végül Kiss Beáta felvidéki, Deák Magdolna erdélyi, Kende Sára budapesti és Angyal Adrienn hédervári pedagógus vehette át. Mindannyiukban közös, hogy kiemelkedőek mint tanárok és népszerűek, mint emberek.


Kiss Beáta Léván a Czeglédi Péter Református Gimnázium igazgatónője. Magyar nyelv és irodalmat, művészettörténetet tanít már 25 éve. Fontosnak tartja a tehetséggondozást és a felzárkóztatást, sok időt tölt együtt tanítás után is a diákjaival. Rendezvényeken szerepelnek, énekelnek, szavalnak – ez, mint mondja, összekovácsolja őket. Pedagógusként legnagyobb sikerének azt tekinti, hogy a gimnázium, melynek élén áll, a szórványhelyzet ellenére nemcsak hogy él, de sok-sok diákja tanul tovább jó eredményekkel az egyetemeken.

Deák Magdolna Kézdivásárhelyen a Bod Péter Tanítóképző magyar nyelv és irodalom, pedagógiai kommunikáció, valamint módszertan tanára. Már 20 éve él a hivatásának és állandóan kísérletezik – a kooperatív tanulási metódusokat ötvözi a dráma- és élménypedagógiai módszerekkel. Vallja, hogy a jót kell keresni mindenben és mindenkiben. Évek óta szervez Erdélyben szónokversenyt magyar anyanyelvű diákoknak, szívügye a tehetséggondozás és a magyarság megőrzése.  Fontosnak tartja a személyiség fejlesztését, a minden mindennel összefügg elvét vallja.

Kende Sára, a budapesti Pais Dezső Általános Iskola magyar nyelv és irodalom tanára 11 éve oktat. Ahogyan a felnőtteknek, úgy a gyermekeknek is szükségük van arra, hogy meghallgassák őket és ez a fejlődés, a jobb hatásfokú oktatás egyik kulcsa – vallja. A kötelező olvasmányok listáján változtatott, gyakran a gyerekek tartják meg az órákat, egy-egy könyvet bemutatva. Ha memoritert ad fel nekik, minden esetben meghallgatják az adott vers zenés feldolgozását. Az egyik legnagyobb elismerésnek azt tekinti, ha az órán anyának szólítják véletlenül és nem Saci néninek.

Angyal Adrienn a hédervári Timaffy László Tagiskolában tanít fizikát és matematikát. Mindig is be akarta bizonyítani, hogy létezik szigorú, de szerethető matektanár. Már második éve dolgozik ezen. Szerinte a tanárnak segítenie, meghallgatnia kell a diákokat – és nagyon-nagyon szeretnie kell őket,  olyannak, amilyenek. Pedagógusként a legnagyobb sikerének azt tekinti, hogy sok szeretetet kap vissza a gyerekektől. Szereti, ha a tanulói érdekes, életszerű példákkal találkoznak a különböző feladatok során, azt gondolja, így sokkal jobban fel tudja kelteni érdeklődésüket.