Olajár az égben - légitársaságok a földön

2011-03-02 16:03:00 V.J.

hírkép

Már a csendes-óceáni légitársaságoknak sem megy jól az emelkedő olajárak miatt. A többiek pedig egyszerűen képtelenek kitermelni a magas olajárak miatt emelkedő költségeket.



Az ágazat üzemi költségeinek 40 százaléka az üzemanyagok beszerzésére fordított kiadás, ezért ennek növekedése alapvető probléma. Ha az arab világban bekövetkezett forrongások nyomán esetleg háború tör ki a Közel-Keleten, akkor olyan olajár-emelkedés következhet be, ami kiüti a nagy légitársaságokat is.

Az olajárak ekkora mértékű növekedését már nem tudják lenyelni a légitársaságok. A problémát jelzi az is, hogy már az ázsiai-csendes-óceáni légitársaságoknak sem megy olyan jól mint korábban. Az IATA előrejelzése szerint tavaly elért 7,6 milliárd dollár profitjuk 3,7 milliárdra esik 2011-ben. Visszaesett a kínai áruszállításokból adódó forgalom is.

A IATA várakozása szerint a légi utasok száma idén 5,6 százalékkal nőhet mely kisebb, mint a 2010-es növekedés. A cégek eddig lenyelték az üzemanyagok drágulásának nagyját: az utóbbiak ára kétszeresére nőtt eleje óta, míg az átlagos jegyárak csak ötödükkel drágultak.