40 óra a repülőtéren

2024-07-08 00:00:00 Farmosi Nóra

hírkép

Dr. Kiss Róbert Richard Prima Primissima díjas turisztikai szakújságíró ezúttal a repülőtereken tapasztalt késésekről beszélt a TV2 Mokka adásában.



Ez a hétvége sem múlt el reptéri káosz nélkül: most egy Budapestről induló, törökországi járat közel 40 órás késést könyvelhetett el. A kormány fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított. A gép péntek délután helyett vasárap reggel indult el, az utasok jó része pedig várakozás közben feladta, és nem várta meg az indulást.

 

A turisztikai szakújságíró szerint is extrém hosszú késést technikai problémával magyarázták. Mivel a nyáron a turizmus miatt megemelkedett a légi forgalom, ezért jó, ha minden utazó felkészül kisebb-nagyobb késésekre a repülőtereken, hogy ne érje váratlanul a várakozás.

 

Ötmilliárd légiutas van, és ha megnézzük azt, hogy van olyan nap, amikor százharmincezer járat van a levegőben - csak Magyarország fölött mintegy háromezer repülőgép elmegy - akkor ez azért óriási szám. Ilyenkor nyáron gyakorlatilag egymást követően hihetetlen gyorsasággal szállnak fel és le a repülőgépek a különböző reptereken, úgyhogy amikor ondjuk van egy ilyen probléma, hogy elromlik egy repülőgép vagy egy vis major, egy vihar jön, akkor a csúszás aztán tovább gyűrűzik és egy fél órás csúszásból lehet akár 3 órás is -  mondta a turisztikai szakújságíró, aki azt javasolta, hogy mind oda, mind visszautazáskor számoljanak a késéssel az utazók, ne tervezzenek a hazautazás napjára otthoni programot.

 

A szakértő beszélt arról is, hogy a fogyasztóvédelmi intézkedések is segíthetnek, hiszen az utasok felháborodása jogos, és érdemes olyan szervezetekkel is felvenniük a kapcsolatot, akik segíthetnek visszaszerezni a repülőjegyre kiadott összeget, ha a légitársaság magától nem fizet kártérítést. Sokszor a tájékoztatás teljes hiánya is probléma, hiszen az utasok több esetben azt sem tudták, meddig kell még a reptéren rostokolniuk - bár ebben az esetben a légitársaság köteles a kártérítésen felül a várakozó utasoknak étkezési kupont vagy frissítőt kell biztosítani. Ezenkívül a négy órát meghaladó késénél – esti induló járat késése esetén – a légitársaság szállodai elhelyezésről köteles gondoskodni, sőt még azt is nekik kell intézniük, hogy ügyfelük eljusson a szállásra.

 

Az információhiány és a repülőtéren felmerülő körülmények késztették arra a kormányt, hogy beavatkozásokat kérjen. Orbán Viktor miniszterelnök utasította Nagy Márton gazdasági minisztert arra, hogy vegye fel a kapcsolatot a Budapest Airport és a Hungarocontrol Zrt.-vel. Nagy Márton elmondta, hogy a légiközlekedés problémáinak felszámolása érdekében azonnali cselekvésre és célzott akciótervre van szükség