Őrült kamikázék a síneken

2011-07-19 11:08:00 superadmin

hírkép

Egy személyautó vezetője a leengedett sorompó és a tilos jelzés ellenére megpróbált áthajtani a síneken, de az Ausztria felől érkező vonat mozdonya a járműnek ütközött. A 30 éves győri sofőrt és a kocsiban utazó két nőt csonttörésekkel szállították kórházba.



A vasúti forgalom éjjel 11-től hajnali 2 óráig állt ezen a szakaszon. Ez történt tegnap éjjel, de sok ilyen és ehhez hasonló esetről hallhat(t)unk.

A biztosító- és figyelmeztető-berendezések ellenére is sok a vasúti baleset. Gyakori, hogy figyelmetlenül a tilos jelzés ellenére hajtanak át a vasúti kereszteződésen.

A vasúti fénysorompó színe piros vagy fehér, tehát nem zöld. Nem véletlenül, ugyanis a fehér -szabad- jelzés ellenére is csak fokozott körültekintéssel lehet(ne) áthaladni. Mindezek ellenére néhányan a piroson, sőt a lecsukott sorompók között szlalomozva is képesek áthaladni a kereszteződésen.

Mondhatnák, hogy vessenek magukra, de ez nem így van. Egy vasúti baleset több száz ember életét veszélyezteti, és több száz vagy ezer ember életét befolyásolhatja. Hiszen órákra lezárják ilyenkor a vonalat a mentés és helyszínelés idejére. Ennek az eredménye késő vonatok, bosszús utasok s több milliós veszteség a vasúttársaságnak.

A vasútnál kétszeres biztonsággal dolgoznak, ez azt jelenti, ha egy érzékelő elromlik, van helyette egy biztonsági tartalék is. Ennek ellenére előfordulnak hibák a társaságok részéről is, de nagyon kis számban. Ha egy jelző nem működik, nagy a valószínűsége, hogy kábellopás vagy rongálás miatt következett be a hiba. De a KRESZ ezekre az esetekre is gondolt, ha hibát észlelnek a fénysorompók, akkor kialszanak, és ilyenkor stop táblának felelnek meg, vagyis meg kell állni, körül kell nézni és csak ezután szabad áthaladni.

Természetesen vannak olyan helyzetek mikor szinte elkerülhetetlen a baleset és nem a sofőr a vétkes, de kis odafigyeléssel megelőzhetők a tragédiák.

2006-ra drasztikusan csökkent az ilyen jellegű balesetek száma, vélhetően a jelző és figyelmeztető berendezések korszerűsítésének és a sorompóval is védett kereszteződések számának növekedése miatt. Érdekes, hogy a halálos balesetek száma viszont nem csökkent ilyen mértékben.

Mindenesetre érdemes lassítani és körülnézni, akkor is ha  a mögöttünk lévő beletenyerel a kűrtbe.