Amikor a póker segít a matematikán

2011-07-31 19:41:00 szorenyi.p

hírkép

Hogyan tanuljuk a matekot? Komoly kérdés a nebulók egy jelentős részének, de a tanárok is gyakran törik a fejüket, ha olyan témához érnek, amely bizony minden évben komoly gondot jelent a diákoknak. Születőben van egy társasjáték, a Scoolers, amely segítene a matek egy részének elsajátításában.



A matek szempontjából ez inkább póker, de a gyerekek nagyon évezik – mondja a játék egy tesztelője Suga László. A negyvenes éveiben járó matematika tanár élvezettel beszél arról, hogy miképpen szerettetheti meg a Scoolers a rettegett tantárgyat. Egy biztos, az „osztó többszörös fogalmát” kiválóan elsajátítják a gyerekek – fejtegeti, amikor arról érdeklődöm, hogy miben segíthet nekik. Mielőtt ebbe belemennénk fontos megérteni a játék alapvetését.

A játék lényege ugyanis az, hogy gyorsan kell tudni fejben számolni. Alapvetően négy prímszám és azok szorzatai jelentik a lényeget. A kettes, a hármas, az ötös és a hetes kerül kulcsszerepbe. Minden kör elején ezek valamelyikét kihúzzák, az asztal közepére teszik. Mindenkinek osztanak 5 lapot, majd elindul a licit. Az nyer, akinek a tízes szorzatig bezárólag a legnagyobb olyan szám van a kezében, amelyikben maradéktalanul megvan a középre kitett szám. Mondjuk a 7-es esetén a 70-es az abszolút nyerő, hiszen 10x7 az 70. Természetesen lehet blöffölni, azaz mondjuk már 63-mal simán lehet nyerni, hiszen kit tudja, hogy van-e ennél magasabb héttel osztható szám a többieknél. De innen ez már tényleg merészség, blöff és bevállalás kérdése. Matematikai szempontból az a fontos, hogy gyorsan, fejben tudjuk kiszámolni a kezünkben lévő lapok oszthatóságát.

Kicsit bonyolult? Cseppet sem az – nyugtat meg Suga László. A falujában lévő általános iskolások is nagyon szeretnek a Scoolersel játszani a matekszakkörön. Igen, nem egy fővárosi elitiskolában folyik a tesztelés, hanem olyan közegben, ahol olykor az iskolába járás is gondot okoz. Szuhakálló ugyanis nem a világ közepe. Pár kilométerre található Kazincbarcikától. Az volt a legjobb meséli a lelkes pedagógus, hogy egy idő után magukra lehetett hagyni a gyerekeket és nem kellett tanári segítség. Önállóan tudtak dönteni és ami fontos, egymást ellenőrizni, hogy valóban az adott szám volt-e a nyerő lapon.

Természetesen a meglehetősen meghökkentő kísérleten túl szó esett még a matekoktatásról és a gyerekekről is. Az internet és plázák korában, ha a mindennapi megélhetési gondok nem szólnak közbe, bizony nem javul a gyerekek tanulási vágya. A játék fejlesztői, akik között neves matematikusok is vannak, most azt remélik, hogy kedvenc tudományuk egy piciny szegletét megszerettethetik a fiatalokkal.