Változnak a sörízek

2012-04-20 11:42:00 j.protic

hírkép

Bizakodóak a szlovákiai sörgyártók: a fogyasztók két év takarékoskodás után tavaly több pénzt költöttek folyékony kenyérre.



2009-ben egy lakos évente átlagosan 81,4 liter sört ivott meg Szlovákiában. 2010-ben ez a szám 72 liter/főre csökkent. A tavalyi fogyasztás egyelőre még nem ismert, ám valószínűleg lényegesen magasabb lesz az egy évvel korábbi adatnál. Legalábbis erre utalnak az első gyorsmérlegek. A pontos adatokat a Szlovák Statisztikai Hivatal 2012 júniusában hozza majd nyilvánosságra.

A szlovákiai sörfogyasztással foglalkozó cikkében a pozsonyi Pravda c.napilap rámutat: változnak a fogyasztói szokások ezen a téren is. Az idősebb generáció a klasszikus söröket részesíti előnyben, ám a fiatalok és a nők gyakrabban isznak édesebb, kevésbé alkoholos, gyümölcsös söröket is.

A sörgyárak az elmúlt években nehézségekkel küzdöttek: a gyártás az utóbbi 10 év alatt évi 4, 850 millió hektoliterről csaknem 600 ezer hektoliterrel csökkent. A gyárak ezért új eszközökhöz folyamodtak: PET-palackokban árulták az italt, valamint bővítették a dobozos sörök mennyiségét is. Szlovákia vezető sörgyára, a Heineken már sörének 40 százalékát flakonokban, valamint dobozokban árulja.

Úgy tűnik azonban, hogy a legkedveltebb újítás az úgynevezett radlerek bevezetése volt. A szakemberek szerint a sörtartalmú üdítőitalokat a fogyasztók azért szeretik, mert változtatásra, újításra vágynak.

A Heineken Slovakia, mely két év visszaesés után tavaly 4 százalékos növekedést könyvelhetett el, úgy véli: épp a radlerek segítették a sikerhez. 2012 első három hónapjában is a sör-üdítők vezetik az eladásokat.

Stanislav Buchta szociológus szerint a sör még mindig elsősorban az alacsonyabb keresetű réteg itala, és minden áremelésre, akár a legkisebbre is, érzékenyen reagálnak a fogyasztók. A gyártók a kereslet változását már évek óta megpróbálják kompenzálni: bővítik például az olcsóbb, gyengébb tízes sörök gyártását, a tizenkettes sörök rovására. A kisebb sörgyárak inkább a speciális sörökre koncentrálnak.