Kövér utasok miatt veszélyben a repülők

2012-05-20 18:17:00 szorenyi.p

hírkép

77 kg-os emberekkel kalkuláltak 60 éve Amerikában, amikor megalkották a repülők üléseinek és biztonsági öveinek szabványát. Azóta azonban a férfiak 88 kg-ra híztak és ez veszélyezteti a biztonságot - állítják repülésügyi szakemberek. Az illetékesek felesleges aggodalomról beszélnek.



Ha egy nehezebb ember teljesen kitölt egy ülést, akkor az nagy valószínűséggel nem úgy fog viselkedni ütközés esetén, ahogy azt tervezői eredetileg elképzelték - mondta Robert S. Salzar, a Virginiai Egyetem alkalmazott biomechanikai központjának vezető tudósa. Úgy véli, az ülésbe beépített energiaelnyelő rendszer valószínűleg túl lesz terhelve, és az ülés használója nem kapja meg az optimális védelmet.

Az ülések mérete nem az utasok súlyához igazodik, hanem az egy generációval ezelőtti repülőgép-tervezés hagyatéka - állította Vern Alg, aki korábban vezető állásokat töltött be a légiközlekedésben, jelenleg pedig konzultáns. A korlátot a repülőgép szélessége jelenti. Ha például a keskeny testű Boeingban hat ülést akarnak elhelyezni egy sorban, akkor azok nem lehetnek szélesebbek 43,4 centinél.

Dietrich V. Jehle, a Buffalóban működő New York-i Állami Egyetem sürgősségi orvoslás professzora, aki több mint 300 ezer súlyos gépkocsibalesetet vizsgált, kifejtette, hogy a túlsúlyos vezetők ütközéskor nagyobb eséllyel halnak meg, mint soványabb társaik, és az utóbbiakkal összevetve náluk 67 százalékkal kisebb a valószínűsége annak, hogy biztonsági övet viselnek.

A professzor közlése szerint a kövér légi utasok is kisebb valószínűséggel kapcsolják be a biztonsági övüket. Azok pedig, akik biztonsági öv nélkül utaznak, ki vannak téve a sérülésnek, és másoknak is sérülést okozhatnak. Mivel a lakosság egyharmada kövér, tennünk kell valamit azért, hogy a törésteszteket kövér próbababákkal végezzék - hívta fel a figyelmet.

Brandon M. Machata, a Társaság a Légi Utasok Jogaiért ügyvezető igazgatója, az Országos Szövetség a Kövérek Elfogadásáért tanácsadó testületének tagja hangsúlyozta, hogy mindenkinek hasznos, ha a légitársaságok foglalkoznak az utasok súlyának gyarapodásával.

Miközben az utasokat elsősorban a kényelem érdekli, a közlekedésbiztonsági tanács egyik 2001-es tanulmánya megállapította, hogy a biztonsági szempontoknak a repülőgépek tervezésekor történő fokozottabb érvényesítése kedvező eredménnyel járt. Az előző 17 évben történt 568 baleset során az utasok 95 százaléka életben maradt.

Az általunk vizsgált balesetek többsége túlélhetőnek bizonyult - mondta Nora Marshall. - Elterjedt az a helytelen nézet, hogy lényegtelenek azok a dolgok, amelyeket az ember a védelme érdekében tesz, mivel a tragédia elkerülhetetlen. Ez nem igaz.